ویژگی بخاری خوب : برای آنکه بدانید بخاری انتخابی شما توان گرم کردن محیط داخلی را دارد باید از چند عملیات ریاضی استفاده کنید. به شکلی که متراژ خانه‌تان را ضرب‌در ۳ کنید، پس‌ازآن توانی که برای بخاری در نظر گرفته‌شده است را بر عدد 24 تقسیم کنید. اگر حاصل دو عدد به‌دست‌آمده با یکدیگر تفاوت چندانی نداشته باشد این به آن معناست که بخاری شما کاملاً مناسب برای فضای داخلی شما خواهد بود. به‌طور مثال برای یک‌خانه 70 متری ابتدا باید 70 را در 3 ضرب کنید که حاصل آن 210 خواهد شد. پس‌ازآن توان بخاری به‌طور مثال 4800 را بر 24 تقسیم کنید که حاصل آن 200 خواهد شد، مابین اعداد 210 و 200 به‌دست‌آمده تفاوت زیادی وجود ندارد و می‌توان گفت بخاری که انتخاب کرده‌اید کاملاً برای محیط داخلی شما مناسب است.

اجاره بخاری

اجاره کولر

اجاره میز ال ای دی

اجاره کولر گازی

 

ویژگی یک بخاری خوب

  1. بخاری را مطابق با متراژ خود انتخاب کنید، برای این منظور فرمول محاسبه در پاراگراف قبلی ذکر شد.
  2. این بخاری خریداری‌شده باید حتماً دارای برچسب رده انرژی باشد.
  3. بخاری‌های بزرگ‌تر به دلیل آنکه ورقه‌های آهنی بیشتری در ساخت خوددارند از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.
  4. بخاری‌ها حتماً باید دارای استاندارد باشند و در آن‌ها سیستم ترموکوپل قرارگرفته باشد.
  5. میزان حرارت در بخاری‌ها دیواری کمتر است اما این نوع از بخاری‌ها جای کمتری را نسبت به بخاری‌های زمینی اشغال می‌کنند.
  6. بخاری‌های برقی از دسته انواع بخاری مقرون‌به‌صرفه بشمار نرفته و مصرف انرژی بالایی دارند.
  7. طول شلنگ گاز بخاری باید نهایتاً 120 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.
  8. زمانی که بخاری روشن است باید دودکش آن نیز داغ شده باشد در غیر این صورت یعنی مسیر هواکش بسته است و این بسیار خطرناک خواهد بود.
  9. بخاری‌ها بسته به حجم و ابعاد و طرحی که دارند از قیمت‌های متفاوتی برخوردارند. این بخاری‌ها در پایین‌ترین قیمت از 80 هزار تومان شروع‌شده و تا 1 میلیون تومان متغیر خواهد بود. کمترین قیمت متعلق به بخاری‌های برقی است.

خانه‌تان چند متری است؟

یکی از مهم‌ترین و بدیهی‌ترین معیارها برای انتخاب بخاری، درنظر گرفتن متراژ خانه یا محلی است که قرار است بخاری، گرمابخش آنجا باشد. این مسئله حتی در مورد گرفتار نشدن با حجم بالای یک بخاری 14 هزار در فروشگاهی کوچک اهمیت دارد. توصیه کارشناس‌ها بدین شرح است:

* بخاری دیواری دودکش‌ دار: زیر 50 متر مربع در محیط بسته

* بخاری بدون دودکش: زیر 50 متر مربع در محیط نیمه ‌بسته

* بخاری 8 تا 12هزار: بین 50 تا 70 متر مربع

* بخاری 12 هزار به بالا: بالاتر از 70 متر مربع

* بخاری‌های طرح شومینه: سالن

 رده انرژی‌اش چیست؟

سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، به صورت مرتب از خط تولید محصولاتی که مصرف انرژی دارند حتی یخچال، نمونه‌برداری می‌کند تا میزان مصرف و به‌ویژه درصد مصرف بهینه و بازده انرژی را در آنها مشخص کند.

اگر به محصولی برخوردید که این رده انرژی را نداشت، بدانید که ریگی در بخاری‌شان است؛ برای نمونه‌گیری همکاری نکرده‌اند یا محصول‌شان اصلا استاندارد نیست.

بهترین انتخاب، رده A و B است اما چون دردسترس نیست، فعلا به همین ردیف‌های اول C و D اکتفا کنید که غنیمت‌اند. توضیح دیگر اینکه بخاری‌های دودکش‌دار 30درصد و شومینه‌ها تا 50درصد انرژی را تلف می‌کنند اما بدون دودکش‌ها، تا 99درصد بهینه‌اند.

ویژگی بخاری خوب

با دود یا بی‌دود؟

یک مثل ترکمنی می‌گوید: «آتش بدون دود نمی‌شود، جوان بدون گناه(!)»؛ با وجود این، اصحاب تکنولوژی‌های جدید، مدعی هستند که آتشی در جان بخاری گازی انداخته‌اند که فقط سوز دارد و از دود خبری نیست.

اما چشم بسته گول تبلیغات اولیه شرکت‌ها را نخورید. آنها در کنار تعریف و تمجیدهاشان – از روی ناچاری – اخطار می‌دهند که از این بخاری‌ها همه‌جا هم نمی‌توان استفاده کرد.

چیزی که در بخاری‌های بدون دودکش اهمیت دارد، به‌کارگیری سیستم ایمنی ODS است.

این سیستم به محض اینکه – به هر دلیل – اکسیژن محیط به 18درصد و پایین‌تر برسد، جریان گاز ورودی به بخاری را قطع می‌کند و تا زمانی که ترکیب هوا مناسب نشده و روشن شدن بخاری خطرناک باشد، اجازه روشن کردن آن را هم نمی‌دهد (نکته: این بخاری برای خودکشی بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن به درد نمی‌خورد).

استفاده از این بخاری در محیط‌های بسته‌ای مانند اتاق خواب، اتاق زیرشیروانی، زیرپله، انباری، پارکینگ، حمام، هتل، شیرخوارگاه، کودکستان و هر جایی که تهویه خوبی نداشته باشد، ممنوع است؛ حواستان باشد.

گرما هزاری چند؟

همیشه در روزهای سرد، بازار این وسیله گرم است اما به طور کلی، قیمت‌ها در بازار بخاری بر اساس چند منطق مشخص تغییر می‌کنند که اصلی‌ترین آنها، حجم بخاری و به نوعی قدرت تولید حرارت است.

 به طور طبیعی هر چه بخاری بزرگ‌تر و قوی‌تر باشد، ورقه‌های فلزی به کار رفته و ضخامت رنگ نسوز در آن بیشتر بوده و به همین نسبت هم گران‌تر می‌شود.

غیر از این، اغلب پول طراحی قشنگ و متفاوت‌تر را هم روی قیمت بخاری می‌کشند. اما با پذیرفتن یک اختلاف حدود 5 تا 10هزار تومانی – بدون توجه به مارک شرکت تولیدکننده بخاری گازی – می‌شود بخاری‌های گازی را بر اساس قدرت‌شان (6، 8، 10، 12، 14 هزار و بیشتر) از لحاظ قیمت دسته‌بندی کرد. اما شاید شما به مارک خاصی اهمیت می‌دهید.

ویژگی بخاری خوب

داغ، مثل شومینه

شومینه وسیله باکلاسی است که اغلب، دورنمای یک گوشه از خانه را زیبا و متفاوت می‌کند اما به عنوان یک وسیله گرم‌کننده، نمی‌شود به تنهایی با طناب شومینه توی چاه ننه سرما رفت.

شاید بهتر باشد به جای روشن کردن این وسیله، به آن نگاه کنیم تا گرم شویم! چرا؟

به‌چند دلیل: شومینه مثل آب خوردن 50درصد حرارت تولیدی را از دودکش‌اش هدر می‌دهد؛ ضمن اینکه خطر مسمومیت با گازهای تولیدی – که شومینه آن را کامل نمی‌سوزاند – بیشتر از بخاری‌های معمولی است.

این بخاری آجری دیواری – نسبت به بخاری‌های معمولی – بیشتر هوا را خشک می‌کند و به دلیل مخلوط شدن گازهای تولیدی با هوای چرب تهران – که توی آشپزخانه هم غنی‌تر شده – حساسیت تنفسی و چشمی را محتمل می‌کند

× 09123956601