بهترین راهنمای خرید کولر گازی در سال ۹۷

در این روزها که افراد زیادی قصد خرید کولر گازی دارند با توجه به انواع مدل ها و برندها و پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساخت کولر گازی یک مطلب جامع در رابطه با راهنمای خرید کولر گازی و بررسی تفاوت ها و ویژگی ها و معرفی بهترین مارک کولر گازی می تواند شما را از پشیمانی بعد از خرید کولر گازی نجات دهد. در صورتی که وقت کافی برای خواندن کل مطلب راهنمای خرید کولر گازی را ندارید میتوانید از طریق فهرست زیر به قسمت مورد نظر خود مراجعه کرده تا پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

بهترین راهنمای اجاره کولر گازی در سال ۹۷

انواع کولر گازی

 

کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت به دو قسمت تقسیم می‌شود، یک قسمت برای داخل اتاق و دیگری خارج از آن که موتور یا کمپرسور آن است تا در محیطی دورتر از محل نصب پنل با حداقل صدا به‌کارگیری شود البته این نوع از کولر فضای بیشتری را نسبت به کولر گازی های پنجره ای و قابل حمل در بیرون از محیط به خود اختصاص می‌دهد.

کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل (قابل حمل) بر خلاف کولر گازی اسپلیت از یک دستگاه تشکیل شده و قسمت بیرونی ندارد. این نوع کولر گازی با وجود اینکه از دیگر مدل های کولر گازی پر سروصدا تر است ولی می تواند گرمترین اتاق ها را به خوبی خنک کند.

 

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای برای خنک کردن اتاق های کوچک طراحی شده است. در این مدل از کولر گازی تمامی قطعات از جمله کندانسور، اواپراتور، کمپرسور و کویل خنک کننده در یک جعبه قرار داده شده است.همچنین در کولر گازی پنجره ای هوای خنک از قسمت داخلی آن وارد و هوای گرم از قسمت خارجی آن به فضای بیرونی منتقل می شود.

کولر گازی ایستاده

کولر گازی ایستاده معمولا نسبت به بقیه کولرهای گازی کاربرد متفاوتی دارد. این نوع کولر گازی بیشتر در مکان های عمومی مثل فروشگاه ها، مساجد، ترمینال ها و… استفاده می شوند.کسانی که امکان نصب کولر گازی پنجره ای و یا اسپلیت را در منزل خود ندارند نیز از این نوع کولر گازی استفاده می کنند.

چگونه یک کولر گازی مناسب انتخاب کنیم؟

اگر تابحال یک کولر گازی خرید باشید، احتمالا در جریان هستید که چقدر برندها و مدل های زیادی در بازار وجود دارد. این باعث می شود که انتخاب گزینه ای که برای شما بهتر است بسیار سخت شود.برای اینکه به شما در انتخاب کولر گازی مورد نظرتان کمک کنیم مطالب و نکات مهمی را گردآوری کرده ایم که هنگام انتخاب کولر گازی در نظر بگیرید و یک کولر گازی مناسب نیازتان خریداری کنید.

انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ

برای افزایش بهره وری یکی از مهمترین معیارهای انتخاب کولر گازی متراژ اتاق یا خانه ای است که برای آن قصد خرید کولر گازی را دارید. هر کولر گازی قدرت خنک‌کنندگی(BTU) متفاوتی دارد که عددی بین ۵۰۰۰ تا بالاتر از ۲۰۰۰۰ می باشد. برای مثال برای خانه ای با متراژ ۱۸۰متر کولر گازی با بی تی یو ۱۴۰۰۰ پیشنهاد میشود و برای خانه ای با متراژ ۶۰متر کولر گازی با قدرت خنک کنندگی(BTU 8000) پیشنهاد میشود.

کولر گازی اسپلیت، پرتابل(قابل حمل)، پنجره ای یا ایستاده ؟

 

اولین قدم برای انتخاب یک کولر گازی این هست که تصمیم بگیریم چه نوع کولر گازی مورد نیازمان است. از خودتان این سوال را بپرسید: چه موقعی در سال از آن استفاده می کنید؟ چه مقدار فضای خالی برای آن دارید؟چگونه می خواهید آنرا نصب کنید؟
برای مثال قبل از خرید کولر پنجره ای شما ابتدا باید نوع پنجره خود را در نظر بگیرید زیرا کولرهای گازی پنجره ای متفاوتی برای پنجره های مختلف ساخته شده است. برای کولر گازی پرتابل (قابل حمل) هم این را نظر بگیرید که باید دریچه ای وجود داشته باشد تا هوای گرم از آنجا خارج شود. همچنین باید فضای کافی برای این نوع کولر گازی وجود داشته باشد.
شما به احتمال زیاد با بدنه داخلی کولر گازی اسپلیت چنین مشکلی نخواهید داشت اما سیستم این نوع کولر گازی دو تیکه است که یک تیکه آن (بدنه خارجی) باید خارج از منزل قرار بگیرد.

تفاوت کولر گازی کم مصرف (اینورتر) و غیر اینورتر؟

اگر شما تصمیم گرفته اید که یک کولر گازی اسپلیت خریداری کنید باید بدانید که دو نوع کولر گازی اینورتر (کم مصرف) و غیر اینورتر وجود دارد. اگر مصرف انرژی برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است مطمئن شوید که کم مصرف ترین کولر گازی را می خرید. تکنولوژی اینورتر باعث کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه قبض هایتان می شود.
کولرهای کم‌مصرف نسل جدید دو تفاوت اصلی با کولرهای قدیمی دارند که با همین تفاوت توانسته‌اند مشکلات مصرف برق را تا حد قابل قبولی کم کنند.
گاز مصرفی در این کولرها بسیار سردتر از گازهای مصرفی کولرهای قدیمی می‌باشد. زیرا دمای جوشش گاز کولرهای اینورتر منفی ۵۲ درجه سانتی گراد است و این در حالی است که دمای جوشش گاز کولرهای قدیمی غیر اینورتر ۴۱ درجه سانتی‌گراد بوده که این تفاوت در سیستم های تهویه مطبوع بسیار قابل‌توجه و نقش مهمی در تولید سرما در بازه زمانی کمتر خواهد داشت.
ساختار کمپرسور یا همان قلب تپنده سیستم تهویه مطبوع یا کولر گازی های قدیمی همان‌طور که در بالا توضیح داده‌شده به نحوی است بعد از هم‌دما شدن محیط با دمایی که شما برای کولر گازی تنظیم کرده‌اید موتور یا کمپرسور کولر گازی کاملاً خاموش و منتظر خواهد ماند تا دوباره از طریق فرمان مادربرد به کار گیری شود که همین استارت مجدد باعث مصرف جریان بالایی از برق است.
اما در کولرهای اینورتر با توجه به کمپرسور و قطعات و مدارات فرمانی که در آن کار برده شده است سیستم به نوعی طراحی شده که کمپرسور هیچ‌گاه کاملاً از مدار خارج نمی‌شود تا برای روشن شدن دوباره جریان بالایی بخواهد بلکه دور حرکتی یا قدرت موتور به حدعقل خود خواهد رسید تا برای خنک کردن مجدد محیط نیاز به جریان بالایی برای استارت نباشد.

 

معایب کولر گازی اینورتر

هزینه زیاد این کولر گازی نسبت به سیستم های قدیمی تر کولر گازی که این افزایش هزینه از ۲۰ تا ۴۰ درصد قابل تغییر است.
به دلیل اینکه تمامی برنامه های صادر شده در این سیستم کاملا دیجیتال است و توسط مادربرد مرکزی صادر میشود در صورت بروز هرگونه مشکل برای این برد به هیچ عنوان امکان راه اندازی این سیستم نیست.

انحصار خدمات و قطعات توسط شرکت تولید کننده که اگر از شرکتی که خدمات پس از فروش مناسبی در ایران ندارد خریداری شود امکان روبرور شدن با مشکل برای تامین قطعات زیاد است. برای تعمیر این کولر گازی نیاز به تعمیرکاران متخصص بوده که علاوه بر تجربه نیاز به دانش فنی بالایی نیز هست.

بهترین کولر گازی کم مصرف (اینورتر)

کولر گازی کم مصرف یا همان اینورتر به دلیل مصرف خیلی کم آن باعث صرفه جویی زیادی در هزینه های شما می شود بنابراین برای انتخاب بهترین کولر گازی اینورتر حتما به موارد زیر توجه کنید :
سرمایش و گرمایش
اگر شما سیستم گرمایشی دیگری ندارید، می توانید از کولر گازی خود جهت گرم کردن هوا نیز استفاده کنید. کولر گازی های اسپلیت در سرمای زمستان خانه های شما را با هزینه کمتر نسبت به وسایل گرمایشی مانند بخاری گرم میکنند.
کنترل رطوبت؟
آب و هوا در منطقه شما چگونه است؟آیا در تابستان هوا خیلی گرم و مرطوب می شود؟ آیا در بخشی از سال هوا خیلی مرطوب و بارانی است؟با دقت به این سوالات جواب دهید و پاسخ خود را هنگام خرید کولر گازی به یاد داشته باشید. بعضی از کولرهای گازی برای کنترل رطوبت هوا بهتر هستند.
فضای اتاق
بعضی از کولرهای گازی بزرگتر و قدرتمندتر از بقیه هستند، با این حال این به معنای بهتر بودن آنها نیست. اگر اتاقی که در آن کولر گازی را قرار می دهید کوچک تر است بهتره یک کولر گازی با ظرفیت پایین تر انتخاب کنید. این کار باعث بهره وری بیشتر در جهت نگهداشتن درجه حرارت مناسب و کاستن رطوبت هوا به مقدار مورد نیاز خودتان می شود. جدای از کارآمدی بیشتر باعث کمتر مصرف شدن انرژی نیز می شود.

BTU چیست و در کولر گازی چگونه محاسبه می شود ؟

بی تی یو(BTU) واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی می باشد. در تعریف هر BTU میزان گرمایی است که دمای یک پوند آب را در فشار یک اتمسفر یک درجه از ۶۰ درحه فارنهایت به ۶۱ درجه فارنهایت برساند. واحد BTU در واقع استاندارد اندازه‌گیری قدرت سرمادهی در بریتانیا است ولی معمولا در معرفی کولرها از عنوان ‌کردن واحدش صرف‌نظر می‌کنیم و مثلا می‌گوییم یک کولرگازی ۱۵۰۰۰ یا ۲۳۰۰۰ می‌خواهیم.

 

انواع کمپرسور کولر گازی

کمپرسور قطعه ای از کولر گازی است که با فشرده کردن گاز آن باعث افزایش فشار گاز می شود. در حال حاضر ۵ نوع کمپرسور در ساخت انواع کولر گازی استفاده می شوند که ما در این مقاله در رابطه با سه کمپرسوری که بیش از همه مورد استفاده قرار میگیرند توضیح میدهیم.

کمپرسور پیستونی

در این نوع کمپرسور از یک پیستون که داخل سیلندر است برای فشرده کردن مبرد استفاده می شود. ظرفیت کمپرسور پیستونی معمولا بین ۱۶۰۰۰ تا ۳۷۰۰۰ بی تی یو و یکی از مهمترین عیب های آنها تولید صدای زیاد است. به کمپرسور پیستونی ، کمپرسور رفت و برگشتی نیز میگویند.

کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری دارای مکانیزم جابجایی مثبت و از نوع چرخشی است. معمولا در جاهایی که حجم فشار و هوا بالاست از کمپرسور روتاری به جای پیستونی استفاده میشود.
کمپرسور روتاری را با ظرفیت های ۶۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ بی تی یو تولید میکنند. کمپرسور روتاری صدای کمتری تولید میکنند و مصرف بهینه تری دارند .

کمپرسور اسکرول

به کمپرسور اسکرول، مارپیچی نیز می گویند. حرکت مخالف دو مارپیچ داخلی سبب فشرده شدن گاز می شود.بدین صورت که یکی از مارپیچ ها ثابت و دیگری متحرک می باشد و حرکت حلزون متحرک سبب فشرده شدن گاز میشود.

بهترین کمپرسور کولر گازی؟

در بین کمپرسورهای کولر گازی کمپرسور اسکرول (scroll) بهترین کمپرسور کولر گازی می باشد که بهترین عملکرد را نسبت به کمپرسورهای روتاری و پیستونی دارند ولی خیلی کمتر استفاده می شوند و کمپرسور روتاری جزو پرکاربردترین کمپرسورهای کولر گازی می باشد.

بهترین مارک کولر گازی در سال ۹۶

در ابتدای این بخش از مقاله لازم به ذکر است که لیست بهترین مارک کولر گازی ما بر اساس مقایسه برندها از لحاظ فنی می باشد و ممکن است با نظرات مشتریان در تضاد باشد.

کولر گازی گودمن

برند گودمن یکی از بهترین ها در تولید کولر گازی در جهان می باشد. این برند صاحب امتیاز برند معروف آمانا نیز می باشد که درواقع نسخه مقرون به صرفه آمانا است. در لیست بهترین مارک کولر گازی ما کولر گازی گودمن رتبه اول را دارد.

کولر گازی اجنرال

کولر گازی اجنرال یکی از با سابقه ترین و پرفروش ترین برندهای تولیدکننده کولر گازی در جهان می باشد. آنها یکی از معدود تولیدکنندگان کولر گازی در جهان می باشند که فقط کولر گازی با کفیت بالا تولید می کنند و کیفیت بالای کولر گازی اجنرال باعث شده این برند در هند و خاورمیانه نیز محبوب باشد و همچنین به پرفروش ترین برند کولر گازی در ایران تبدیل شود.

کولر گازی اجنرال اینورتر دمای اتاق را طوری تنظیم می کند که از ۱۰ درجه کمتر نشود،  بنابراین می توان مطمئن شد که اتاق در زمان خالی بودن زیاد سرد نمی شود و همچنین در مصرف برق نیز صرفه جویی می شود.

کولر گازی هیتاچی

هیتاچی یک شرکت چند ملیتی است که در توکیو، ژاپن واقع شده است. هیتاچی برخی از بهترین کولر گازی ها را برای افراد در سراسر جهان تولید کرده است، با استفاده از انواع فن آوری های بی نظیر مانند سیستم تمیز کننده اتوماتیک خود دستگاه و یک سیستم خنک کننده عالی. این شرکت برای تولید لوازم خانگی پایدار و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و نیز مصرف انرژی کمتر در جهان شناخته شده است.

× 09123956601