دلایل استفاده از کولرهای گازی

اجزای اصلی کولرهای گازی : کولر گازی از جمله وسایل برقی است که در برخی از مناطق جهان مخصوصا مناطق خیلی گرم  مورد استقبال قرار گرفته است چراکه بدون وجود کولر گازی، تحمل دمای بالای فصل های گرم بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. شاید در ظاهر عملکرد کولرهای آبی و گازی یکسان به نظر برسداما با توجه به بازده هر یک از کولرها متوجه میشویم که راندمان این دو با یکدیگر قابل مقایسه نیست. (اجاره کولر گازی)

کولر آبی برای خنک نمودن محیط اطراف، رطوبت را بشدت افزایش می دهد و این امر در ادامه موجب تحدید سلامت انسان خواهد بود و همچنین منشاء بروز برخی از بیماریهای مفاصل استخوانی مانند روماتیسم می شود.

بنابراین با توجه به دلایل (دلایل اجاره کولر گازی) مذکور در مناطق مرطوب، استفاده از کولر آبی به هیچ وجه توصیه نمی شود. کاهش دما و خنک کنندگی محیط توسط کولر گازی کیفیت بسیار مطلوبی دارد و اگر تفاوت قیمت آن نسبت به کولر آبی فاکتور تعیین کننده ای نبود ، کاربرد کولرهای آبی تا حدود بسیار زیادی محدود میشد. در این مطلب به معرفی اجزای مختلف کولر گازی می پردازیم.

اجزای اصلی کولرهای گازی

 

اجزای اصلی کولرهای گازی

کولرهای گازی از دو بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل یافته اند

  • بخش اصلی مکانیکی شامل
  1. کمپرسورکندانسور ( تقطیر کننده )
  2. اواپراتور ( تبخیر کننده )
  3.  ماده مبرد ( گاز خنک کننده )
  4.   لوله مویی
  • بخش اصلی الکتریکی شامل
  1. الکتروموتور فن به همراه پروانه
  2.  برد الکترونیکی
  3.  فیوز حرارتی اتوماتیک ( overload )
  4.  سنسور دما
  5. خازن
  6.   تابلو برق

کمپرسور

کمپرسور کولر نیز از دو جزء مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است که به قسمت الکتریکی آن موتور گفته می شود. کمپرسور قلب یک سیستم تبرید می باشد زیرا  وضیفه ی کمپرسور مکش گاز از اواپراتور و هدایت آن به سمت کندانسور است. در یک سیستم تبرید تراکمی ، کمپرسور با ایجاد اختلاف فشار لازم جریان مبرد را از یک قسمت سیستم به قسمت دیگر برقرار می کند که این فشار در قسمت مکش ضعیف و در قسمت هدایت قوی می باشد.کمپرسور های مورد استفاده در کولر های گازی معمولاً در سه نوع پیستونی، روتاری و اسکرول تولید می شوند که در مقاله “انواع کمپرسور در کولر گازی” به طور کامل به بررسی هر یک پرداخته ایم.

کندانسور

کندانسور (تقطیر‌کننده) مجموعه ای از لوله های مسی (گاهی در تولید لوله های اواپراتور و کندانسور از فلزات دیگری به غیر از مس نیز استفاده می شود،امااستفاده از لوله های مسی گزینه مناسب تری می باشد.) و صفحات آلومینیومی مشبک با طراحی خاص می باشد که در بخش خارجی دستگاه (outdoor) قرارگرفته و وظیفه آن جذب گرمای گاز مبرد (در حالت سرمایش) ، یا دفع سرمای آن (در حالت گرمایش) و انتقال به محیط بیرون می باشد.گاز که دارای فشار و درجه حرارت بالایی است از كمپرسور به کندانسور رانده می شود و از طریق تبادل گرمایی با محیط اطراف دمای آن کاهش می یابد و به حالت مایع تبدیل می شود.

اواپراتور

اواپراتور از مجموعه لوله های مسی و صفحات آلومینیومی مشبک با طراحی خاصی است  که در بخش داخلی دستگاه (Indoor) قرار می گیرد. گاز سرماساز از اواپراتور می گذرد و به حالت تبخیر در می آید و موجب خنک سازی هوا (در حالت سرمایش) و یا دفع گرما (در حالت گرمایش) می شود.

ماده مبرد

ماده مبرد با جذب گرمای محیط در بخش اواپراتور کولر گازی از حالت مایع تبدیل به گاز شده و در بخش کندانسور با پس دادن گرما دوباره به حالت مایع تبدیل می شود. بیشتر کولرگازی ها و اسپلیت ها از گاز فریون استفاده می کنند.

لوله مویین

لوله  مویین معمولا یک لوله باریک و بلند مسی است بخاطر حجم کوچکی که نسبت به لوله اصلی دارد باعث کاهش فشار و دما می‌شود در واقع  وظیفه لوله مویین در کولرهای گازی تنظیم کردن جریان مبرّد به درون اواپراتور، پایین آوردن فشار مبرد و تبدیل آن به یک مایع کم فشار و ایجاد فرصت لازم برای بخار شدن آن در اواپراتور است.

الکترو موتور فن

وظیفه الکتروموتور چرخش و کنترل سرعت پروانه  فن می باشد که با حرکت دورانی پروانه  دریونیت داخلی (indoor) هوای سرد شده در محفظه اواپراتور به درون اتاق هدایت می شود و در یونیت خارجی (outdoor) گرمای گرفته شده از گاز مبرد توسط لوله های کندانسور، به فضای بیرون پرتاب می گردد.

برد الکترونیکی

وظیفه صدور فرمان و کنترل عملکرد بخشهای مختلف دستگاه را به عهده دارد.

فیوز حرارتی اتوماتیک

وسیله حفاظتی است که کمپرسور را در مقابل نوسانات برق، درجه حرارت بیش از حد و سایر موارد الکتریکی محافظت می کند.

سنسور تنظیم دما

برای کنترل برودت و تنظیم میزان سرمای مورد نیاز محیط مورد استفاده قرارمی گیرد، معمولاً بر روی اواپراتور نصب می شود و فرمان قطع و وصل کمپرسور از طریق سنسور تنظیم دما صادر می شود.

اجاره بخاری فضای باز

اجاره بخاری قارچی

اجاره بخاری کارگاهی

اجاره بخاری فن دار

خازن

خازن میزان گشتاور در زمان راه‌اندازی دستگاه را بالا می‌برد. معمولاً یک خازن برای راه اندازی موتور فن مورد استفاده قرار می گیرد.

تابلو برق

برق مورد نیاز بخشهای الکتریکی را تامین مینماید.

اجزای اصلی کولرهای گازی

خدمات مجالس اریا

مجلس اریا مجری تهویه مطبوع مراسمات مختلف شما از جمله : سمینارها،کنفرانس ها ،همایش ها ،نمایشگاه ها،و تمامی مراسم ها و  جشن های شما در محیط های باز و بسته می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های اجاره وسایل و تجهیزات نمایشگاهی و تجهیزات مراسم از مجلس اریا برخورداری از تجربه چندین ساله کارشناسان خبره و دلسوز ماست که در همه مراحل اعم از انتخاب، ارسال و نصب تجهیزات در کنار شما بوده و برای هرچه بهتر شدن مراسم و نمایشگاه شما را کمک و همراهی می کنند.

لینک مرتبط

اجاره کولر گازی

اجاره کولر

اجاره بخاری

اجاره بخاری فضای باز

اجزای اصلی کولرهای گازی

× 09123956601